Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P38e34t15r 42A16g73u39l41á29r 4627328740894

Já bych to spíše nazval ergonomií. A sice ergonomií ve vzdělání. Každému prostě padne něco jiného. Někdo, kdo se trápí s matematikou přesto, že má výborného učitele, může být výborný grafik nebo biolog. A naopak, na první pohled někomu jde matematika, ale rodiče chtějí lékaře nebo právníka.

0/0
3.7.2017 13:32

J54i60t41k33a 54J95a77n76ý68r25o41v16á 6328963570756

Specializace je nutná, ovšem nějak to zapomíná na schopnosti lidského mozku. Existují přece lidé s talentem, který ovšem prošuměl v nicotnostech a lidé, kteří sice talent neměli, ale svou pílí a neústupností se vypracovali tam co jsou. Spíše než hledat podle DNA kdo je k čemu vhodný, řešit a podporovat zvědavost a vynalézavost.

Bohužel mám pocit, že dnešní systém byl byl demotivující i pro Mozarta. I když ten byl k tomu co dělal, veden už od útlého dětství. Ve skutečnosti jakmile se měl živit sám, tak to nezvládl.

+1/0
3.7.2017 10:56

J72i17t25k94a 51J22a66n46ý75r83o21v32á 6958983130256

A další věc. Člověk by měl vědět, že vzdělávat by se měl celý život. Že škola mu dá jen základy a další už záleží na něm.

+3/0
3.7.2017 10:58

P18e13t74r 36A23g78u79l27á49r 4157368570664

Já mám takové rčení - někteří rodiče si myslí, že škola je pilulka, kterou si dítě ráno dá a odpoledne je chytřejší. Jasně že není.

0/0
3.7.2017 13:34

R43a66d24i45m 77P49o64l37á24š44e43k 9376443349519

Fachidioty dělá zejména masové vysoké školství.

Za První republiky nebo za středověku na univerzitách to bylo všechno přísně výběrové školství. Sice občas tu školu pomohly udělat peníze rodičů, ale jinak, díky tomu, že školy absolvovaly maximálně procenta ročníku a ve středověku spíš ještě zlomek procenta ročníku, byli v průměru tito studenti vzhledem k ostatní populaci vysoce nadprůměrně inteligentní. IQ 130 - 140 - 160 a tak nějak....

Pro tyto lidi nebyl problém zvládnout podrobné znalosti svého oboru a ještě měli spousty času na zvládnutí všeobecných znalostí a toho, čemu s ednes říká humanitní vědy.

Dneska jede na vysoké školy nějak 50 - 60 % populace, takže jejich nejčastější IQ je tak 95 - 100 - 110.......S takovým IQ tak tak zvládnou za těch 3 - 6 let vysokoškolského studia s maximálním úsilím načerpat znalosti a dovednosti svého oboru a už nemají kapacitu zvládnout všeobecné znalosti nebo dokonce společenské znalosti.

Neboli tím právě vznikají fachidioti. nevidí věci mimo svůj obor a co je důležitější, nemají bez dlouhé rekvalifikace kapacitu zvládnout práci i jen mírně mimo svůj obor.

+1/−1
3.7.2017 10:48

R79o68s72t93i88s28l36a52v 79C17a69h45a 6583587617841

K druhemu odstavci - otazka samozrejme je, zda ti nejchytrejsi se ve stredoveku dostali az na univerzity. Silne pochybuji. Vzhledem k tomu, ze ve stredoveku mela Praha 40 tisic obyvatel, usuzuji, ze na uzemi Cech (a Moravy nezilo moc lidi). Nasel jsem v ranem novoveku (tedy pozdeji) na konci 16. stoleti zilo na nasem uzemi 2 miliony obyvatel. Pri cetnosti IQ 130 v populaci 2% to pak odpovida 40 tisicum lidi. Pri prumernem veku doziti rekneme 40 let to pak znamena cca 1000 lidi v populacnim rocniku. Uvazime-li obri negramotnost (a neoznost se naucit ve stredoveku cist, nebo knihy nebyly dostupne), tak si nemyslim, ze by vice nez 100 lidi z populacniho rocniku umelo cist (ve stredoveku to casto neumel ani panovnik).

0/−1
3.7.2017 11:21

R97a30d68i35m 28P83o18l60á64š74e79k 9836613939669

Vždy tam byli nějací žáci, kteří vystudovali díky majetku a vždy byli nějací hodně chytří i mezi chudými, kteří na univerzitru neměli šanci.

Ale na druhé straně podle požadovaných dovedností takového studenta na středověké univerzitě - namemorovat často celé knihy, přitom už namemorovaná jedna kniha byla povinností pro všechny - bible a to v latině, tak nutně museli být ti středověcí studenti výrazně nadprůměrně inteligentní.

Vemte si to, co se zachovalo až dodnes, - architektura. Kdyby se dnes stavěla nějaká taková významná katedrála, tak by se to dnes neobešlo bez podrobných plánů , výkresů, seznamů materiálů a všeho možného ,vytištěno na papíře by to byly desítky, možná stovky kilogramů papíru s údaji.

Dneska by takovo ustavbu mohl vést i relativně průměrný stavitel, protože má k dispozici počítač a v něm nebo na papíře potřebné údaje.

Za středověku stavitel, který takovou stavbu vedl, musel mít všechno toto v hlavě a ještě tu stavbu musel navrhnout. Papírových dokladů bylo minimum, protože papír byl drahý a kreslení výkresů byl oneobratné a pro běžné pracovníky nesrozumitelné.

+1/0
3.7.2017 13:04

R49o83s90t98i23s62l56a49v 95C96a17h64a 6833927517431

Ano s tim souhlasim. Je vcelku logicke (i s prihlednutim k tomu, ze studium univerzit bylo vzdy spise domenou vyssich vrstev - kvuli nakladnosti), ze tak jak se meni (zvetsuje) pocet studentu behem staleti (a ted hodne vyrazne), ze prumerna inteligence klesala. Nicmene, jak si myslim a rikam, i ve stredoveku studovali nepochybne i jen mirne nadprumerne inteligentni lide, pokud k tomu meli podminky.

0/0
3.7.2017 13:12

M68i88r25o59s29l82a68v 75B10u84č21e10k 6313773511614

Tak, ta specializace určitě je nutná k vyniknutí. Např. zručný řezník, asi nenapodobí transplantace MUDr. Pomahače. Nicméně asi jde o to "povšechno" - Vzdělání, jako předpoklad ... Poznání, že filosofie je matematika a naopak. Dojít k výsledku a ještě si podat důkaz o správnosti trvzení ... Řecký model, pak stojí stále - IDEÁL ducha a těla. Poté by i Barbora Špotáková, po odhodu oštěpu měla přejít na tribunku a vyložit svou esej ! Dnes je to v podobě - osoba daleko házela předměty, nebo, že druhý dobře lapal balony, puky ... Že je to komerčně výnosné je věcí další, ale ten starý Řek zcela mizí. Ostatně to je náhled na celé Olympijské hry a civilní podstatu dnešní doby ! ... :-)

0/0
3.7.2017 8:12

L80u93m17í87r 19V61i63t77h42a 2467757826842

To, co popisujete, je byznys. Aby člověk prorazil, musí být specializovaný. Krásně je to vidět na sportu. V dřevních dobách nebyl problém, aby jeden sportovec provozoval více disciplín na reprezentační úrovni. Třeba Bubník, hrál za nároďák fotbal i hokej. Zkuste dneska postavit třeba Voráčka na trávník nebo dejte Čechovi lapačku a vyrážečku. Třebaže jsou šikovní, nechytí se.

Abyste byl špička,musíte své předpoklady znát a neustále je rozvíjet. A to nejde v širokém záběru.

Jsou jedinci, kteří takový záběr zvládnou, nebo alespoň o něco přesáhnou svůj úzký proužek specializace. Není jich mnoho a obecně pak mají velkou výhodu. Ale to je talent, to nelze naučit ani dohnat.

Aniž se Vás chci jakkoliv dotknout, znaky sociálního inženýrství nese právě Váš přístup.

Specializace zotročuje. Protože nemáte úniku. Proto sociální inženýři prosazují širší záběr vzdělání. Ten ale zotročuje ještě víc. Protože když nejste v ničem špička, nemůžete se v čemkoliv prosadit, a to přesto, že svému vzdělávání věnujete stejně nebo i více jako ten špičkový odborník ve svém oboru.

Otázkou spíš podle mě je, zda příliš neupřednostňujeme vzdělávání před výchovou.

+1/0
3.7.2017 7:36

J24i28t44k15a 55J95a24n84ý92r80o38v83á 6688303700106

Naopak znám spoustu talentovaných, kteří neumějí nic a také znám lidi co sice talent k tomu co dělají neměli, ale v tom co dělají jsou špičkami. Stává se, že ten komu něco jde levou zadní usne na vavřínech a pluje a najednou kouká, že ti co se to učili a tvrdě dřeli jsou daleko před ním a on jim nestačí.

+1/0
3.7.2017 11:00

O75n54d88ř18e96j 12F29i24l18i96p92c15z40y44k 8104473638301

Na škole nám profesor zeměpisu říkal, že nejdůležitější předměty jsou tělocvik a matematika. Souhlasím.Němčina také není k zahození.Čeština i polština jsou přeložená němčina.;-D

Zeit ist Geld – czas to pieniądz,čas jsou peníze.

Nepodceňovat matematiku. Proč by Mozart neměl být schopen řešit složitější matematické rovnice ?

+3/0
3.7.2017 7:26



Žebříčky



Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.